marți, 19 mai 2015

Săptămâna 30 - Cum folosesc aparatele electrice? (a II-a oră)

Sunetul x. Literele x şi X. Joc de rol: La cumpărături.

Azi la CLR am jucat un joc de rol cu tema "La cumpărături" în cadrul căruia am exersat utilizarea corectă a formulelor de adresare, de salut, de permisiune şi solicitare. Am decorat apoi cu litera "X" rochiţa de la exerciţiul 1, continuând modelul. Am sesizat că unele litere "X" erau groase, altele subţiri şi faptul că modelul de pe partea dreaptă a rochiei trebuie să fie identic cu cel de pe stânga.


Am descifrat individual fiecare cuvânt din versurile poeziei literei "X": "E concert la şapte fix, / Scrie pe afiş cu pix. / La xilofon va exersa / Colega mea, Xenia", mutând degetul de la un cuvânt la altul. Am citit în cor de mai multe ori versurile poeziei urmărind cu degetul fiecare cuvânt citit. Am încercuit cu roşu literele "x" şi cu albastru literele "X" întâlnite în versurile poeziei şi în cuvintele asociate imaginilor propuse în caietul "Alfabetul ştrengărel". Am colorat bulina corespunzătoare literei "x" din denumirea unor imagini şi am trasat conturul literelor "x" şi "X" în caietul "Alfabetul ştrengărel" şi în cel de semne grafice.  

Reguli de siguranţă în mânuirea aparatelor electrice. Ordonarea şi compararea unor obiecte după criteriul înălţime. Ordonarea şi compararea unor obiecte după criteriul grosime. 

La MEM am discutat despre regulile de utilizare în siguranţă a aparatelor electrice. Am intuit imaginea din manual şi am numerotat înălţimea la care se aflau prizele pe perete. Am sesizat diferenţa dintre o persoană înaltă şi una scundă prin vizionarea unor imagini model. Am descoperit pe o fişă model care fruct este mai înalt şi care este mai scund.


Am observat diferenţa de înălţime în perechi de câte doi colegi şi am precizat care dintre ei era mai înalt şi care mai scund. Am aflat că în momentul când două persoane sunt apropiate ca înălţime, pentru a vedea care este mai înalt, fie se poziţionează pe capetele lor o carte sau un alt plan orizontal, fie ne imaginăm o linie orizontală care ar trece exact pe deasupra capetelor acestora. Dacă acea carte stă în echilibru pe capetele celor doi înseamnă că aceştia sunt la fel de înalţi. Am desenat un frigider mai înalt decât cel din imaginea din manual, apoi o fată mai scundă decât băiatul din imagine. Am ordonat descrescător înălţimea veiozelor, apoi am colorat bulina din dreptul veiozei care avea înălţimea egală cu a băiatului. 
Am observat imagini ce înfăţişau obiecte groase şi subţiri şi am sesizat că cele groase aveau un aspect mai lat, iar cele subţiri erau mai înguste. Am trasat linii cu carioci subţiri şi groase observând diferenţa de grosime dintre ele.


Am comparat grosimea uscătoarelor de păr de la exerciţiul 1 din manual, am scris un "X" în dreptul celui mai gros şi am încercuit pe cel mai subţire. Am ordonat cablurile electrice de la cel mai subţire la cel mai gros, prin numerotare. Am desenat în finalul orei, 8 creioane începând cu cel mai subţire şi terminând cu cel mai gros.

 Televizorul

La AVAP am discutat despre aparatele audio-vizuale. Am recunoscut aceste aparate în imaginile din manual, am încercuit pe cel pe care-l utilizăm cel mai des şi am precizat la ce îl folosim. Am aflat că mai întâi a fost inventat computerul cu unitate centrală, apoi fiindcă acesta era prea mare şi imposibil de transportat, s-a inventat laptop-ul, iar mai apoi s-a ajuns la reducerea dimensiunilor acestuia şi crearea tabletelor. 
Am purtat apoi o discuţie, bazată pe imagini, cu privire la evoluţia televizorului din cele mai vechi timpuri când acesta era încorporat în dulapuri de lemn sau carcase din acelaşi material şi până în zilele noastre când există televizoare ultraHD curbate, astfel ca imaginea să fie de o claritate şi de o acurateţe deosebită. Am aflat că în trecut televizoarele aveau ecrane foarte mici, apoi ele evoluând au căpătat ecrane din ce în ce mai mari. De asemenea televizoarele la începuturile lor erau alb-negru, neputând reda culori. Modelele vechi aveau butoane pentru pornirea şi oprirea lor, pentru volum (mai tare, mai încet) şi pentru cel mult 8 posturi TV. Unele aveau picoare aflându-se totuşi la o distanţă destul de mică de sol, ceea ce făcea ca urmărirea programelor TV să fie destul de incomodă. Alte televizoare erau portabile putând fi utilizate oriunde. 
Odată cu evoluţia televizoarelor s-a ajuns la epoca color, a aparatelor cu tub, care însă erau în continuare foarte groase având în spate o carcasă asemeni unei "cocoaşe". Imaginile redate pe aceste televizoare color nu erau de o claritate strălucită, iar culorile erau destul de şterse. A apărut în schimb telecomanda cu care puteai interacţiona cu televizorul de la distanţă. Monitoarele calculatoarelor aveau aceeaşi formă, iar unele dintre ele pâlpâiau deranjant şi obositor pentru ochi. 

monitor cu "cocoaşă"

Mutând discuţia în zilele noastre, am aflat că s-a renunţat treptat la tubul ce se afla în spate, dispărând astfel acea "cocoaşă" a televizoarelor. Tubul a fost înlocuit cu cristale lichide sau cu sisteme de leduri, iar grosimea televizoarelor a început să scadă din ce în ce mai mult, ajungându-se la modele ultrasubţiri. De asemenea s-a mărit considerabil ecranul ajungându-se chiar la televizoare gigant cu diagonala de 280 cm. Imaginile redate devin din ce în ce mai clare şi mai apropiate de realitate. Am aflat că mai întâi au apărut televizoarele LCD cu cristale lichide, apoi cele LED, iar ultima generaţie de televizoare OLED ultraHD au particularitatea că sunt curbate pentru ca imaginea să fie extrem de clară. În finalul lecţiei am desenat în ecranul televizorului din manual, o secvenţă din desene animate sau dintr-un film ori emisiune pe care o preferăm.


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu





pe blogul clasei pregătitoare B Bobocei din
Şcoala Gimnazială nr. 59

Protected by Copyscape DMCA Takedown Notice Violation Search