joi, 27 noiembrie 2014

Săptămâna 10 - România, ţara mea ( a IV-a oră)

Astăzi la CLR am vorbit despre costumul tradiţional românesc. Astfel, descriind imaginile din manual am învăţat că portul tradiţional românesc la fete este format din: ie (bluză fără guler închisă la gât cu un şnur ce are la capete doi ciucuri), fustă (scurtă până la genunchi sau lungă), catrinţă (şorţ în faţă şi în spate ce se poartă peste fustă), opinci (încălţări din piele de animal legate de picior cu şireturi lungi numite nojiţe). La băieţi costumul popular este format din: căciulă, ie lungă (cămaşă până la genunchi), ilic (vestă scurtă până în talie), brâu (curea lată prinsă în talie peste cămaşă), iţari (pantaloni albi foarte strâmţi pe picior), opinci. 
Am observat într-o imagine ce elemente în plus sau diferite faţă de cele din manual alcătuiau costumele celor doi copii.


Am sesizat astfel, că băiatul poartă peste costum un cojoc, iar fata are în talie un brâu tricolor, fusta şi catrinţa sunt lungi şi că poartă o maramă pe cap (bucată de voal). De asemenea am observat că atât la băiat, cât şi la fată costumul popular este împodobit cu cusături tradiţionale în culorile roşu şi negru.
Am înţeles diferenţa între colorare şi haşurare prin colorarea respectiv haşurarea unor pătrate. Am haşurat pe imaginile din manual continuând modelul de pe catrinţa şi opincile fetei şi de pe partea de jos a cămăşii şi opincile băiatului. Am trasat apoi peste linia punctată conturând două steaguri şi patru baloane. Am colorat apoi corespunzător imaginle.

La MEM am consolidat ceea ce am discutat ieri la CLR despre instituţiile staului român adăugând încă două: Farmacia şi Muzeul. Am observat simbolul farmaciei: un semn plus ce are în interior un şarpe încolăcit pe un pahar cu picior alături de o ramură de măslin şi am vorbit despre faptul că oamenii merg la farmacie pentru a cumpăra medicamente atunci când sunt bolnavi. De asemenea am discutat despre faptul că farmaciile sunt nişte instituţii unde curăţenia şi ordinea sunt foarte importante medicamentele fiind aşezate fiecare la locul lor astfel încât d-na farmacistă să ştie în orice moment unde găseşte fiecare tip de medicament în parte.



Am discutat apoi despre Muzeu şi am înţeles că există mai multe tipuri de muzee şi că la această înstituţie oamenii merg pentru a vedea exponatele  şi a-şi îmbogăţi cunoştinţele despre tema respectivului muzeu.

Muzeul Naţional al Ţăranului Român

Am numărat instituţile din imagini şi am constatat că sunt 7, apoi oamenii de lângă fiecare instituţie şi am observat că sunt 9. Am trasat 9 liniuţe verticale  în spaţiul corespunzător. Am observat pe o planşă că cifra 9 seamănă cu cochilia unui melc sau cu un fel de spirală.


Am desenat cifra 9 şi am descris părţile sale componente: un cerc lipit de un bastonaş. Am recunoscut cifra 9 între alte cifre şi am colorat-o, apoi am exersat cifra nou învăţată pe cele două rânduri din manual. În finalul orei am colorat fişa corespunzătoare cifrei 9.


La AVAP am realizat un covoraş tradiţional utilizând tehnicile de tăiere a lânei, lipire a acesteia şi bobinarea pe beţe de chibrit.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu





pe blogul clasei pregătitoare B Bobocei din
Şcoala Gimnazială nr. 59

Protected by Copyscape DMCA Takedown Notice Violation Search