marți, 12 mai 2015

Săptămâna 29 - Timpul liber (a II-a oră)

Sunetul z. Literele z şi Z. Sortarea imaginilor după diferite criterii.

Azi la CLR am intuit imaginile din manual, apoi am colorat cu roşu rama tablourilor ce ilustrau obiecte ce se denumeau prin cuvinte ce începeau cu sunetul "z", cu albastru tabloul în care erau scrise doar literele "A" şi "O" şi cu verde rama tablourilor ce ilustrau peisaje de la munte. Am numărat câte tablouri aveau rama colorată în aceeaşi culoare şi am stabilit încă o dată criteriul după care am sortat imaginile date. Am citit individual cuvintele propuse în manual, le-am format pe alfabetar, le-am scris pe caietul cu foaie velină organizându-le într-o coloană, apoi am trasat cu creionul peste literele punctate scriind cuvintele şi în manual.


 La munte. Unităţi de măsură pentru valoare (banii).

La MEM am intuit imaginea din manual şi am discutat despre modul în care ne putem petrece o vacanţă la munte. Am observat bancnotele de dedesubtul imaginii şi adunând valorile acestora am aflat că personajele din imagine aveau la dispoziţie 56 de lei. Am rezolvat problema a doua din manual scriind rezolvarea în căsuţa potrivită (copiii au cheltuit 10 lei pentru un drum cu telecabina şi 2 lei pentru o îngheţată, adică au cheltuit fiecare 10 lei + 2 lei = 12 lei). Am observat imaginile de la exerciţiul 3 şi am citit valoarea fiecărui produs. Ştiind că aveam 10 lei am încercuit ce produse puteam cumpăra de aceşti bani. La produsele care costau mai puţin decât suma de 10 lei avută de noi, am scris cât rest ne rămâne. Am rezolvat apoi sarcinile unei fişe de lucru care presupuneau aflarea valorii unor jucării prin adunarea valorilor bancnotelor din dreptul acestora, scrierea valorii unei bancnote recunoscând-o şi gruparea două câte două a jucăriilor propuse astfel încât suma valorilor acestora să fie 10 lei.



Aparatul foto

La AVAP am discutat despre aparatul foto intuind mai întâi imaginile din manual. Astfel am observat că se pot face fotografii cu un aparat foto compact de mici dimensiuni, cu un aparat semiprofesional sau profesional care este mai mare şi mai greu, dar face fotografii mai clare şi calitativ mai bune decât cel compact, cu un telefon inteligent (smartphone), cu o camera video sau cu o tabletă.

aparat foto DSLR

Având în vedere că aparatele prezentate în manual erau din generaţia nouă a fost nevoie să vedem câteva imagini cu aparate foto mai vechi pentru a observa evoluţia acestora până în zilele noastre. Astfel, am aflat că la începuturile fotografiei se foloseau nişte aparate cu burduf (ca de acordeon) foarte grele, uneori îmbrăcate în lemn care, din cauza greutăţii lor, erau adesea poziţionate pe trepiede din lemn sau metal.


Am observat apoi următorul tip de aparat foto care avea în partea din spate o pânză neagră sub care se băga cel ce făcea fotografia. Obiectivul acestui aparat era foarte mare în comparaţie cu celelalte.


În continuare am descoperit aparatul foto cu o lampă foarte mare (blitz-ul de astăzi) ce putea face poze pe întuneric. În una dintre fotografiile prezentate, sub poza domnului cu aparatul, scria în engleză "the genius of the camera" - geniul camerei foto, semn că la acea vreme se considera că cine ştia să utilizeze o asemenea cameră foto era considerat un geniu.


Ajungând în zilele noastre am aflat că mai există în afară de aparatele foto prezentate în manual încă două şi anume aparatul foto Polaroid (exista şi înainte) ce poate scoate pe loc poza şi aparatele foto rezistente la apă, cu care scafandrii fac poze fiinţelor din adâncuri.

aparat foto Polaroid

Am  aflat apoi că înainte de era aparatelor foto digitale, se foloseau aparate cu film ce urma a fi developat în nişte camere obscure (întunecate).


Aparatele vechi prezentate nu aveau capacitatea de a reda imagini color, astfel că fotografiile făcute cu acestea erau alb-negru (numai că nici albul, nici negrul nu erau absolute, ci mai degrabă griuri sau bejuri). Pentru exemplificare am vizionat nişte imagini alb-negru din Bucureştiul de altă dată.


Ajungând la începuturile fotografiilor color, am urmărit două imagini observând totodată culorile extrem de şterse ale acestora.


Pentru a ne putea da seama de evoluţia fotografiilor color am vizionat câteva imagini digitale actuale şi am observat, comparându-le cu cele color de mai devreme, că s-a îmbunătăţit considerabil claritatea acestora, culorile sunt mult mai vii şi mai aproape de realitate, iar acele poze realizate cu aparate foto HD arată fidel detaliile chiar în condiţiile în care se apropie foarte mult imaginea.

foto HD
foto HD
foto HD
foto HD

Am aflat apoi faptul că în cazul aparatelor foto fără stabilizator de imagine (care stabilizează imaginea automat chiar dacă mişcăm mâna cu aparatul) este important să nu mişcăm aparatul în timp ce facem poza, fiindcă altfel fotografia va ieşi mişcată, adică neclară. Totuşi există unele fotografii făcute intenţionat în mişcare, iar neclaritatea lor nu este un defect al pozelor, ci un efect al mişcării subiectului pozat.


Am analizat în continuare un aparat foto semiprofesional şi am reţinut faptul că are un obiectiv cu lentilă ce trebuie protejată cu un capac, un blitz integrat ce se activează prin apăsarea unui buton, un ecran LCD, dar şi un vizor pe unde se vede imaginea ce urmează a fi fotografiată, un buton pentru apropierea sau depărtarea imaginii (zoom), un buton pentru efectuarea fotografiilor şi un alt buton pentru deschiderea şi inchiderea camerei. Am privit fiecare mai întâi ecranul LCD, iar mai apoi prin vizorul camerei. După ce am făcut câteva fotografii am observat că pozele făcute cu blitz au fost mai clare decât cele făcute fără şi că atunci când apropiem sau depărtăm imaginea, obiectivul camerei iese din ce în ce mai mult.

blitz activat

În finalul lecţiei am încercuit pozele clare dintre cele propuse în manual, apoi am urmărit un material PPS denumit "Alb-negru vs Color" pentru a înţelege mai bine importanţa culorilor şi cât de mult schimbă ele o fotografie alb-negru.



0 comentarii:

Trimiteți un comentariu





pe blogul clasei pregătitoare B Bobocei din
Şcoala Gimnazială nr. 59

Protected by Copyscape DMCA Takedown Notice Violation Search