luni, 18 mai 2015

Săptămâna 30 - Cum folosesc aparatele electrice? (prima oră)

Sunetul x. Literele x şi X Identificarea, dintr-un şir, a cuvintelor care încep / se termină cu sunetul x.

Azi la CLR am dat exemple de cuvinte care încep cu sunetul "x", care îl au în interior sau care se termină cu acest sunet. Am vizionat "Povestea literei X" de pe CD-ul "Alfabetul din poveşti" de la Editura Edu şi am reţinut asemănarea literei "X" cu codiţa peştişorilor "Xifo". Am intuit literele "X" şi "x" precizând elementele grafice componente şi ordinea corectă a desenării / scrierii acestora ("X" - o linie oblică scrisă de la dreapta la stânga şi o altă linie oblică de la stânga la dreapta întretăindu-se la mijloc cu prima; "x" - acelaşi mod de scriere la o dimensiune mai mică). Am observat pe o fişă demonstrativă modalitatea diferită de scriere a literelor "X" şi "x" în funcţie de tipul de scris ales.



Am colorat  / încercuit cu albastru litera "X" şi cu roşu litera "x" pe o fişă dată şi pe o foaie dintr-un ziar / revistă. Am aflat faptul că literele "x" şi "X" se pronunţă spre deosebire de celelalte litere învăţate, cu ajutorul sunetelor "cs" sau "gz" (deci pronunţăm două sunete, dar scriem litera "x" sau "X"). Pentru a înţelege mai bine modul de pronunţare al literei "X" am vizionat un material PPS. Din acest material am reţinut că sunt unele cuvinte în care "x" şi "X" se pronunţă "cs", altele în care se pronunţă "gz", dar că sunt şi câteva excepţii în care se scrie chiar "cs" cum se aude, şi nu literele "x" şi "X" ("rucsac", "sconcs", "Vasile Alecsandri").



Am intuit imaginile din manual şi am încercuit litera "X" în cuvintele de sub imagini. Am precizat unde se află în cuvânt litera "X". Am citit cuvintele de la exerciţiul 2 şi le-am subliniat pe acelea care conţineau "x". Am trasat cu creionul peste liniile punctate scriind literele învăţate după model. Am colorat apoi literele duble din manual.

Aparate care utilizează electricitatea. unităţi de măsură nonstandard pentru lungime.

La MEM am discutat despre aparatele care folosesc electricitatea, încercuindu-le la exerciţiul 1 din manual. Am scris un "X" în dreptul celui mai lung aparat. Am aflat că înainte de a fi inventate unităţile de măsură standard (metru, centimetru etc) şi instrumentele de măsură (riglă, metru de tâmplărie, centimetru de croitorie, ruletă) oamenii se foloseau de părţile corpului pentru a estima lungimea unor obiecte sau anumite distanţe. 
 
metru de tâmplărie
centimetru de croitorie
ruletă
 
Astfel am măsurat cu palma lungimea băncii noastre, lungimea scaunului, lungimea ferestrei şi lungmea tablei. Am scris în căsuţele potrivite rezultatele obţinute în urma măsurării. Am înţeles faptul că această măsurare cu palma nu este foarte exactă fiindcă dimensiunea palmelor noastre diferă. Am măsurat apoi cu pasul mic distanţele de la catedră la uşă, de la uşă la catedră, apoi de la catedră la prima bancă, la fereastră şi la tablă. Am scris rezultatele în căsuţe. Am ordonat prin numerotare aparatele din imagini, în ordinea lungimii lor. Am comparat lungimea cablurilor electrice şi am colorat cu albastru bulina din dreptul celui mai scurt. Am numerotat în ordine descrescătoare a lungimii cablurile electrice. 
În finalul lecţiei am rezolvat sarcinile unei fişe de lucru ce presupunea numerotarea în ordine crescătoare a unor creioane în funcţie de lungimea lor şi încercuirea cu verde a celui mai lung peşte şi cu albastru a celui mai scurt.



0 comentarii:

Trimiteți un comentariu





pe blogul clasei pregătitoare B Bobocei din
Şcoala Gimnazială nr. 59

Protected by Copyscape DMCA Takedown Notice Violation Search