vineri, 10 aprilie 2015

Săptămâna "Şcoala Altfel. Să ştii mai multe, să fii mai bun" - VINERI

1. Tradiţii de Paşti

Aflându-ne în Vinerea Mare am discutat pe baza unui material PPS despre Sărbătoarea Paştelui, despre însemnătatea şi simbolurile acesteia şi despre câteva tradiţii de Paşti.



Am vizionat apoi un filmuleţ de desene animate din care am descoperit cum lucrează împreună iepuraşii de Paşti (asemeni spiriduşilor lui Moş Crăciun) pentru crearea ouălor pictate şi a figurinelor de ciocolată.


Am realizat din două role de la hârtia igienică suporturi de ouă sub formă de iepuraş şi de pui, utilizând tehnicile de decupare după contur a şabloanelor, lipire şi asamblare a acestora pe rolele de carton. Urmărind modelele, atât cele imprimate pe hârtie, cât şi cele 3D, am asamblat părţile componente decupate, realizând astfel cele două suporturi pentru ouăle de Paşti.

model
model

 2. Podoabe de Paşti

Am particpat la un atelier de creaţie organizat în colaborare cu Atelierele Funny Place în cadrul căruia am realizat un ornament pentru masa de Paşti. Pe o bază sub formă de ou roşu împodobită cu flori multicolore şi-a găsit locul un simpatic iepuraş ce-şi ţine aproape un coşuleţ cu doi morcovei delicioşi. 

model

Pentru realizarea ornamentului am respectat următorii 10 paşi:

1. Am pictat mai întâi corpul iepuraşului folosind o pensulă lată şi vopsea acrilică.


 2. Am combinat roşu cu galben (amintindu-ne astfel modul de obţinere a culorilor secundare prin amestecul a două culori primare) pentru a obţine portocaliu.


3. Am pictat cu portocaliu cei doi morcovi şi i-am lăsat apoi la uscat împreună cu corpul iepuraşului.


 4. Am lipit cele două picioare ale iepuraşului pe baza sub formă de ou roşu ce avea deja fixat coşuleţul pentru morcovi.


5. Am fixat corpul iepuraşului deasupra picioarelor prin dezlipirea protecţiei adezivului de la baza acestuia.


6. Reprezentanta Atelierelor Funny Place, d-na Oana Burete, a crestat cu ajutorul unei foarfeci două fante în partea de sus a capului iepuraşului, apoi a introdus în acele locaşuri urechile iepuraşului.


7. Am lipit două buline negre deasupra a două buline albe pentru a crea ochii iepuraşului, apoi am plasat ochii la locul lor pe faţa urecheatului nostru. Am lipit un puf roz în locul potrivit pentru a crea nasul. În continuare am lipit lăbuţele de sus ale iepuraşului de-o parte şi de alta a corpului.


8. Am lipit o fundiţă verde la gâtul iepuraşului pentru a-l face să fie şi mai simpatic.


9. Am lipit pe suprafaţa bazei sub formă de ou roşu floricele colorate.


 10. Am înfipt în partea de sus a morcovilor sârmuliţă învelită în pluş verde pentru a crea frunzele acestora, apoi i-am aşezat în coşuleţ.


La final a venit vremea să ne prezentăm creaţiile:


3. Masa festivă

Am discutat pe baza unui material PPS despre bunele maniere ce trebuie respectate la masă subliniind faptul că nu se vorbeşte cu gura plină, nu se mănâncă cu mâna, excepţie făcând doar copanele de pui, nu se soarbe şi nu se suflă în supă pentru a se răci, paharele cu picior se ţin de picior şi nu de cupa de sus, nu se taie toată friptura, ci bucăţică cu bucăţică pe măsură ce mâncăm, nu se muşcă din pâine, iar dacă ni se cere sarea sau piperul acestea se dau din mână în mână până la cel ce are nevoie.



Am discutat apoi despre modul corect de aranjare a mesei festive de Paşti. Astfel, primul pas este acoperirea mesei cu o faţă de masă curată şi călcată, apoi se pun farfuriile (de obicei sunt două: una mai mare pentru felul principal şi una mai mică deasupra celei dintâi pentru aperitive), urmează tacâmurile (în partea dreaptă a farfuriei se pune cuţitul cu tăişul înspre farfurie şi nu înspre persoana ce stă în dreapta - tăişul cuţitului fiind considerat un semn de agresivitate - şi lingura, în stânga farfuriei se pune furculiţa, iar deasupra farfuriei se pune linguriţa de desert în poziţie orizontală), paharele şi şerveţelele ornamentale care pot avea diferite forme obţinute prin îndoituri şi care pot sta sub tacâmuri, în farfurie, sub farfurie, în pahar sau să ţină tacâmurile asemeni unui buzunar. Am aflat că ornamentele mai deosebite la mesele festive nu se fac din şerveţele de hârtie, ci din unele textile folosindu-se uneori nişte inele speciale şi că în cazul în care avem mai multe tacâmuri în partea dreaptă (mai multe cuţite) şi mai multe tacâmuri în partea stângă (mai multe furculiţe) regula pentru folosirea lor este că se începe pentru primul fel cu tacâmurile cele mai apropiate de farfurie, apoi pentru felul al doilea se trece la al doilea rând de tacâmuri. Pentru exemplificare am urmărit mai multe fotografii cu mese festive şi cu aranjamente făcute din şerveţele.


 
 

Am realizat din şerveţele de hârtie două aranjamente pentru masa de Paşti: unul sub formă de buzunar ce adăposteşte tacâmurile, iar al doilea sub formă de piramidă, urmărind un material video ce explica pas cu pas modul de executare al acestora.


ornament de masă tip buzunar din material textil
ornament de masă tip piramidă din material textil
model
model
model

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu





pe blogul clasei pregătitoare B Bobocei din
Şcoala Gimnazială nr. 59

Protected by Copyscape DMCA Takedown Notice Violation Search